Usvojen Program rada Sindikata ATOS

Dana 21. rujna 2016. održali smo redovnu Skupštinu Sindikata ATOS. Na Skupštini smo razgovarali o aktualnoj tematici, te je usvojen Program rada Sindikata ATOS za razdoblje od 2016. do kraja 2017. godine.

Administrativno – tehničko osoblje u osnovnim i srednjim školama te učeničkim domovima zadnjih 7 godina stavljeno je u izuzetno nevoljni položaj. U navedenom razdoblju smanjivana su različita materijalna prava zaposlenika (smanjenje osnovice za isplatu jubilarne nagrade, drastično smanjen iznos za prijevoz na posao i s posla te postrožen kriteriji za konzumiranje navedenog prava, uskraćena prava na regres i božićnice, te cijeli niz ostalih prava koja su nam ukidana), a gotovo svima su i smanjene plaće kroz smanjenje početnih koeficijenata. Ono što nas posebno brine je to da su nam u navedenom razdoblju natrpani novi poslovi (registar javnih službenika, COP, JOPPD, javna i bagatelna nabava, povjerenik i stručnjak za sve moguće i nemoguće…) Uz sve navedeno, zaposlenici na administrativno – tehničkim poslovima izloženi su nepotrebnim pritiscima i stresovima kroz najave uvođenja outsourcinga, in –  house-a i sl. nazivlja za izdvajanje pratećih i neosnovnih djelatnosti iz djelatnosti školstva. Vlade koje su predstavljale Republiku Hrvatsku u prošlom razdoblju svim su silama i načinima te različitim pravnim manipulacijama rušile prava zaposlenika određena kolektivnim ugovorima – bilo temeljnim ili granskim kroz sklapanje dodataka kolektivnim ugovorima.  Analizirajući, s druge strane, postupke sindikata koji djeluju u sklopu javnih službi može se zaključiti kako postupanje istih nije bilo pravovremeno, svrhovito i u interesu svih radnika u javnim službama, a napose ne u sustavu odgoja i obrazovanju. U navedenom sustavu ne postoji sindikat koji bi vodio računa i težište prilikom pregovaranja i donošenja odluka stavio na administrativno – tehničko osoblje u obrazovanju, a problema kojima se susreće navedena grupacija je bezbroj. Cijeli niz problema za navedenu grupaciju tek se nazire i tek trebaju isplivati krajem 2016., ali i tijekom 2017. godine. Zbog svega navedenog osnovali smo Sindikat ATOS.

Temeljne zadaće i ciljevi u narednom razdoblju Sindikata ATOS koje planiramo provoditi navodimo i nabrajamo u nastavku, a iste su detaljno razrađene Programom rada Sindikata ATOS za razdoblje od 2016. do 2017. godine.

Neki od programskih ciljeva na kojima ćemo ustrajati i raditi su:

  1. Pružanje besplatne pravne pomoći i pravne zaštite članovima Sindikata ATOS;
  2. Sprečavanje izdvajanja pratećih i neosnovnih djelatnosti iz djelatnosti odgoja i obrazovanja;
  3. Globalno poboljšavanje materijalnog položaja radnika na administrativno – tehničkim poslovima;
  4. Izjednačavanje položaja naše grupacije s ostalim grupacijama u sustavu obrazovanja i uvođenje mogućnosti napredovanja;

Najviše vremena posvetili smo materijalnim pravima zaposlenika te rastu plaća od 6 % sukladno Sporazumu o osnovici za plaće u javnim službama od 13. svibnja 2009., s izmjenama i dopunama od 26. listopada 2011. Sam sporazum sadrži tri važna elementa. Prvi je rast osnovice plaća za 6 posto, drugi je povratak pariteta plaća u javnom sektoru prema gospodarstvu na odnos koji je bio 2008., te treći, dostizanje “pravednije cijene rada”. Preduvjeti za povećanje osnovice (sa 5.108,84 na 5.415,37 kn) i bruto osnovne plaće za 6 % je ispunjen jer je rast realnog BDP-a na međugodišnjoj razini 2 i više posto za dva uzastopna tromjesečja (drugo i treće) u 2015. godini. Od mjeseca siječnja 2016. plaće svim zaposlenicima, na koje se odnosi navedeni sporazum, trebale su automatizmom rasti za 6 %. Sindikat ATOS planira, u narednim mjesecima, pokrenuti sudske postupke za ostvarivanje prava zajamčenih Sporazumu, a napose povećanje osnovice od 6 %. S druga dva elementa ići ćemo u drugoj fazi (povratak pariteta plaća u javnom sektoru prema gospodarstvu na odnos koji je bio 2008., te dostizanje “pravednije cijene rada”).  Nikakvi pregovori oko ovog pitanja za nas ne dolaze u obzir, jer pregovarati se moglo i trebalo prije nego su ispunjeni uvjeti iz Sporazuma. Jednom kada se ispune svi uvjeti ugovora ili, u ovom slučaju, sporazuma, a neko pravo postane utuživo, svaka rasprava o tome je bespredmetna, pogotovo kada sa druge strane stoje neozbiljni pregovarači.

Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 27. srpnja 2016. donijela je ponovnu, izmijenjenu, Odluku o zabrani novog zapošljavanja službenika i namještenika u javnim službama („Narodne novine“ br. : 70/16). U proteklom razdoblju bilo je puno govora i rasprava oko uvođenja outsorcinga ili in-housa (korišteni su i ostali termini) u javne službe. Potpisivana je i peticija protiv izdvajanja pratećih i neosnovnih djelatnosti iz djelatnosti odgoja i obrazovanja, a na kraju, uz pritiske javnosti i sindikata, odustalo se od trenutnog uvođenja outsourcinga u javne službe. Međutim, od tada do danas Vlade RH su „u tišini“ uvele outsourcing na mala vrata, na način a su donijele odluke o zabrani zapošljavanja službenika i namještenika u javnim službama. U trenutno važećoj Odluci, u točki IV. stoji:

„Redovito obavljanje pomoćno-tehničkih poslova (čišćenje, priprema hrane i pića, pranje i peglanje, zaštitarska djelatnost, prijevoz, održavanje i ostali prateći poslovi za obavljanje osnovne djelatnosti) na radnim mjestima namještenika koja ostanu upražnjena zbog umirovljenja ili prestanka ugovora o radu, osigurat će se preraspodjelom poslova, odnosno radnog vremena između postojećih namještenika sukladno posebnim propisima i ugovorima o radu.
Kada se ne može osigurati redovito obavljanje pomoćno-tehničkih poslova za obavljanje osnovne djelatnosti, na način iz stavka 1. ove točke, njihovo obavljanje povjerit će se vanjskim pružateljima usluga sukladno posebnim propisima, ukoliko je financijski povoljnije za javnu službu.

Kada se ne može osigurati redovito obavljanje pomoćno-tehničkih poslova za obavljanje osnovne djelatnosti ni na način iz stavka 2. ove točke, dozvoljeno je zapošljavanje uz suglasnost čelnika nadležnog tijela na način propisan točkom III. ove Odluke.“

Sadržaj točke IV. iz trenutno važeće Odluke potpuno nam je neprihvatljiv.

Dana 12. prosinca 2016. ističe Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama, Kolektivni ugovor za zaposlenike u srednjoškolskim ustanovama te Kolektivni ugovor za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama. Sadašnja gospodarska situacija u Republici Hrvatskoj, prema pokazateljima i službenim podacima Državnog zavoda za statistiku, je puno bolja nego prijašnjih godina te se pokazuju naznake oporavka gospodarstva uz gospodarski rast. To su glavni atributi prilikom sklapanja novih kolektivnih ugovora i već uobičajene floskule „novca nema“ ne prolaze. Sindikati trebaju biti udruženi, s čvrstim stavom i ciljevima te principijelni u provedbi ugovorenih prava. Smatramo da se prilikom sklapanja novih kolektivnih ugovora ne može ići ni milimetra ispod sadašnje ugovorenih prava (uz isplate božićnice, regresa, jubilarnih nagrada prema sadašnjoj osnovici od 1.800,00 kn i dr.) čak štoviše, postoji osnova za dobre pregovore i poboljšavanja materijalnog položaja svih radnika u sustavu obrazovanja uz dodatno ispunjenje navedenog u Izmjenama i dopunama sporazuma o osnovici za plaće u javnim službama.

 

Sindikat administrativno - tehničkog osoblja u školama i učeničkim domovima © 2016 Frontier Theme